Nieuws

Zwaar WK weekend team Streuer in Rijeka

20/06/2016

Dit weekend waren we te gast op het Grobnik-circuit nabij Rijeka in Kroatië. Hier werd de tweede ronde voor het WK verreden. Na een pauze van enkele weken had het gehele team er weer zin in. Dat kwam goed uit, want tijdens deze wedstrijd krijgen de zijspannen erg veel rijtijd. Het gehele team was op woensdagavond al aanwezig.

Donderdag : vrije trainingen.
Op de donderdag stonden er 2 vrije trainingen van elk een half uur op het programma. Tijdens de eerste sessie kwamen Bennie en Geert regelmatig binnen om het één en ander te veranderen. Je zag aan de rondetijden dat deze veranderingen het gewenst effect hadden. Ook tijdens de 2e sessie werd er naar de perfect afstelling gezocht. Team Streuer bezette aan het einde van de dag de 3e plaats, achter team Reeves en Päivärinta.

Vrijdag : vrije trainingen.
Op de vrijdag werden wederom 2 vrije trainingen verreden. Het gehele startveld van 22 teams kwamen hierbij in actie. De eerste sessie werd benut om de juiste banden voor het weekend te kiezen. De tijden waren al weer iets beter dan de eerste dag, maar nog steeds ver verwijderd van de tijden die vorig jaar werden genoteerd. Dit gold ook voor de andere teams. Dit werd verweten doordat de asfaltkwaliteit steeds slechter wordt. Tijdens de 2e sessie werd er al flink op de limiet gereden, wat uiteindelijk de 5e tijd opleverde. Het team was redelijk tevreden met de tot nu toe neergezette tijden en we dachten dan ook de juiste set-up voor het weekend gevonden te hebben. We keken vol vertrouwen uit naar de kwalificaties op de zaterdag.

Zaterdag : kwalificaties en sprintrace.
Op de zaterdag was de temperatuur ineens behoorlijk hoger dan de voorgaande dagen. Wetende dat normaalgesproken de snelste tijden in de eerste sessie worden behaald hadden we onze pijlen dan ook gericht op de sessie. Bennie en Geert waren als een van de eerste op de baan en je zag meteen dat ze er zin in hadden. Al in de 2e ronde werd de tijd van de vrijdag met 1,2 seconde verbeterd. Dat zag er goed uit. Deze tijd werd in de 3e ronde nog iets scherper gezet en we stonden op dat moment op de 4e plaats. Echter toen sloeg de pechduivel toe. De uitlaat was losgetrild en Bennie stuurde het span de pits in. Snel werd het probleem verholpen en met nog 5 minuten op de klok vertrokken ze weer. Maar ook deze ronde ging er weer iets fout. Nu brak het schakelpedaal af en zat voor ons de 1e kwalificatie erop. We zakten terug van P4 naar P7 en wisten dat een goede startplaats een zware opgave zou worden.

Toen kwam het aan op de 2e kwalificatie. Deze werd jammer genoeg al na 3 ronden, middels de rode vlag, stilgelegd na een crash van het Duitse team van Kimeswenger. Ook werd er door een ander team olie op de baan gelekt, waardoor de baanomstandigheid slechter werd. Bennie en Geert gingen nog wel naar buiten, maar parkeerde het span al vrij snel weer in de pitbox. De neergezette tijd zou zeker niet meer verbeterd kunnen worden. Hierdoor moesten we genoegen nemen met de 7e startplaats en we zouden dus vanaf de 3e startrij mogen vertrekken voor beide races.

Om 14:00 gingen de lichten uit voor de sprintrace over 10 ronden. Bennie en Geert hadden een perfecte start en pakten direct 2 plaatsen winst. Tijdens de eerste paar ronden waren ze in een stevig gevecht gewikkeld met de teams van Birchall, Holden en het super gestarte Duitse team Sattler. Sattler nam echter bij het ingaan van de 2e ronde iets teveel risico en schoof, in de eerste bocht, van de baan. De marshals hadden 4 ronden nodig om het span veilig te stellen. Ondertussen waren de Birchall-broers ons met een gewaagde inhaalactie voorbij gekomen. Waarschijnlijk hadden we iets teveel van onze achterband gevraagd, in de eerste ronden, want alle grip was ineens verdwenen. Er zat niks anders op dan Birchall te laten gaan en de race beheerst uit te rijden op de 5e plaats. Doordat Birchall in de 600 Trophy klasse rijdt werden we als 4e in de WK geklasseerd en dat leverde 13 kostbare WK-punten op.

Bennie en Geert waren niet echt tevreden. Het grip-probleem moest opgelost worden voor de goldrace, want anders zou het een zeer moeizame strijd worden tijdens de 18 ronden durende race.

Zondag : Goldrace.
Op de zondag was het iets koeler en we hadden gekozen voor een iets hardere achterband. Hopelijk zou deze band het langer volhouden en we ons met de strijd om de podiumplaatsen konden gaan bemoeien.

Ook nu kende team Streuer een goede start en bevonden zich in de kopgroep van 8 teams die om de eerste plaats vochten. In deze groep werd zeer hard maar fair gevochten. Bennie en Geert hielden perfect stand en bij het ingaan van de 3e ronde werd Birchal ingehaald en werden de eerste aanvallen ingezet op de teams van Delannoy en Holden. Helaas werd in de 4e ronde de race stil gelegd na een hevige crash van het Zweedse team van Axelsson. Beide heren hadden direct medische assistentie nodig en werden naar het ziekenhuis afgevoerd. Gelukkig vielen de verwondingen, achteraf gezien, mee.

De jury besliste dat er een herstart kwam. Het 2e gedeelte van de wedstrijd zou over 14 ronden verreden worden. Dit maal had team Streuer niet zo'n goede start en werden direct voorbij gestoken door het Zwitsers team van Rutz. Bennie had er 2 ronden voor nodig om Rutz voorbij te komen en toen was de kopgroep al uit het zicht verdwenen. Tevens kreeg Bennie in de 2e ronde een steen tegen zijn dikke teen. Hij verbeet de pijn en bleef pushen. De tijden gingen weer iets naar beneden, maar het was wel duidelijk dat de kopgroep niet meer ingehaald zou kunnen worden. Team Streuer liep per ronde een seconde weg bij de achtervolgers en wederom reed team Streuer een eenzame race. Aan het eind van de race leek het nog even op dat Reeves gepakt kon worden. Hij had teveel van z'n banden gevergd en reed rondetijden die 2,5 seconde langzamer waren. Maar zijn voorsprong was groot genoeg en zo finishten Bennie en Geert op de 7e plaats. Doordat Birchall wederom voor ons geëindigd was, werden we als 6e geklasseerd voor de WK en dat leverde weer 10 WK punten op.

Door de behaalde punten in Kroatië hebben we nu 32 punten en zijn we gestegen van de 7e plaats naar de 5e plaats in de tussenstand van het WK.

Team Streuer reist direct door naar de Pannoniaring in Hongarije waar volgend weekend de 3e ronde voor het WK wordt verreden. Ook tijdens deze ronde staan er weer 2 races op het programma. Hopelijk kunnen we daar de strijd weer aangaan voor de podiumplaatsen. Daar denken weliswaar 7 andere teams ook zo over. Het is wel duidelijk dat de kopgroep een stuk breder is geworden dan voorgaande jaren. Dat levert spannende races op en dat komt de zijspansport zeker ten goede.