Nieuws

Team Streuer tevreden na tropische WK-zijspannen Duitsland

09/09/2016

Afgelopen weekend werd op het Duitse Oschersleben-circuit de 5e ronde voor het WK verreden. Dit gebeurde in het kader van de German speedweek, die hier jaarlijks wordt georganiseerd. Behalve de zijspannen kwamen ook de WK Endurance teams aan de start, die een 8-uurs race hadden op de zaterdag. In het bijprogramma enkele nationale wedstrijden, al met al een mooi programma. Ondanks dat er veel klassen reden, hadden de zijspannen veel rijtijd. Op de donderdag stonden er 2 vrije trainingen gepland, op de vrijdag 2 kwalificaties, zaterdag een sprintrace over 12 ronden en op de zondag de goldrace over 20 ronden. Gezien de weervoorspelling kon het wel eens een zeer zwaar weekend worden, want er werden tropische temperaturen voorspeld.

Door onze crash tijdens het IDM weekend op Assen, waarbij onze vaste passagier Geert Koerts geblesseerd raakte, werd ook dit weekend Gerard Daalhuizen bereid gevonden om als vervanger van Geert op te treden.

Donderdag : Vrije trainingen.
Vandaag stonden er 2 vrije trainingen van elk 40 minuten op ons programma. De eerste sessie ging om 1 uur ‘s middags van start en toen was de temperatuur al tot een graadje of 32 opgelopen. Bennie en Geert hadden hier in het voorjaar nog een trainingsessie  gehad, dus het circuit van Oschersleben is Bennie wel bekend. Voor Gerard was het 2 jaren geleden dat hij hier had gereden. Hierdoor was afgesproken om rustig aan te beginnen, om goed aan elkaar en aan het circuit te kunnen wennen.

Na enkele ronden zag je al dat Bennie en Gerard in hun ritme kwamen en dat de tijden gestaag naar beneden gingen. Halverwege de sessie stuurde Bennie de pits om te overleggen en wat te drinken. Na een korte pauze gingen ze weer de baan op. In de laatste rondes werd de tijd nog ietsjes scherper gezet, wat ons uiteindelijk de 6e tijd opleverde.

Er werd besloten om in de 2e sessie met een hardere compound achterband te gaan rijden. Dit om te bekijken of dit zou gaan werken tijdens de races, want het was wel duidelijk dat de banden het zwaar hadden onder de huidige omstandigheden.

Aan het eind van de middag stonden Bennie en Gerard gereed voor de 2e sessie en waren gedreven om hun tijd te gaan verbeteren. Al snel werd de tijd van de 1e sessie verbeterd en ook de ronden hierna waren constant en snel. Onze tijd was goed voor de 5e plaats en het verschil met de pole was ook iets kleiner geworden. Maar het belangrijkste was dat het span goed aanvoelde en dat de harde compound achterband goed leek te werken.

 

Vrijdag : kwalificaties.
De eerste kwalificatie ging om half 1 van start. Bennie en Gerard waren één van de eersten die de pitstraat uitgingen om zo een vrije baan te krijgen. In deze sessie zou het moeten gebeuren, want later in de middag zou de baan nog warmer zijn was de verwachting. Bennie en Gerard gingen er direct vol tegenaan wat al in de 2e ronde resulteerde in een tijdsverbetering . Deze was goed voor de 2e plaats op dat moment, maar dit duurde helaas maar kort. Enkele minuten hierna werden we alweer verdreven van de 2e plaats en zakten terug naar P5. De resterende ronden lagen allemaal dicht bij onze snelste tijd, maar een verbetering zat er niet meer in. Het verschil met Delannoy op P4 was maar 0,2 seconde. Het verschil met Schlosser, die de voorlopige pole had, was een dikke 2 seconden. Toch wel een behoorlijk groot verschil, maar nog wel te overzien was Bennie zijn verwachting.

Zoals verwacht was de asfalttemperatuur tijdens de 2e en beslissende kwalificatie nog iets opgelopen. Er was afgesproken om 4 rondes te gaan rijden en te kijken of we onze tijd nog konden verbeteren. Dit lukte niet waarna Bennie de pits instuurde.

En zo eindigden wij de kwalificatie als 5e, wat inhield dat we vanaf de 2e startrij zouden mogen vertrekken voor beide races. Graag hadden we het verschil met de pole-tijd iets kleiner gezien, maar meer zat er niet in.

Zaterdag : sprintrace.
Vandaag werd de sprintrace over 12 ronden verreden en Bennie en Gerard hadden er zin in. De start was niet geweldig, maar de 5e plaats kon behouden blijven. Vanaf het begin werden we direct al onder druk gezet door Holden. Bennie kon in het begin nog elke aanval afslaan, of direct weer counteren. In de 4e ronde werd de wedstrijd, middels de rode vlag stil gelegd, door een zeer zware crash van onze Nederlandse collega’s Smits / Verhagen. Vooral passagier Verhagen kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf en had direct medische assistentie nodig.

Na een onderbreking van 15 minuten werd besloten dat er een herstart kwam voor een race over 9 ronden. Deze keer was de start wederom niet super en kwam Holden ons direct al voorbij. We bleven wel in het achterwiel van het Engelse team. Bennie keek het de eerste 2 ronden nog even rustig aan en ging toen vol in de aanval. Er ontstond een mooi gevecht, waarbij diverse keren van positie werd gewisseld. Birchall, liggende op de 7e positie, zag kans om zich ook met de strijd om de 5e plaats te gaan bemoeien. Er ontstond een strijd tussen 3 teams. Bij het ingaan van de laatste ronde was de volgorde: Holden, Streuer en Birchall. Bij het insturen van de laatste bocht verdedigde Holden de binnenlijn, aangezien Bennie hem daar bijna elke ronde had geprobeerd in te halen. Echter deze maal niet, Bennie ging voor de buitenlijn en kwam met meer snelheid uit de bocht waar Holden een klein gaatje had gelaten. En zo kwamen Bennie en Gerard als 5e over de streep, met Holden en Birchall binnen 0,7 seconde erachter.

Dit was een super mooie race voor Streuer, Holden en Birchall en dat zag je dan ook aan de gezichten van deze 3 de teams. Breed lachend bespraken ze de wedstrijd hoeveel lol ze wel niet hadden gehad aan deze harde maar faire strijd om de 5e plaats.

Ver voor ons werd de race met grote overmacht gewonnen door Schlosser voor Reeves en Paivairinta.

Zondag : Goldrace.
Ook vandaag lagen de temperaturen weer flink boven de 30 graden en zou het een zware race worden voor mens en machine.

Deze keer hadden Bennie en Gerard een goede start en doken als 5e de eerste bocht in. De verwachte strijd tussen Holden, Birchall en Streuer bleef vandaag achterwege. Team Streuer liep vanaf de eerste ronde al weg bij hun achtervolgers en bouwde de voorsprong per ronde iets uit. Helaas kon het tempo van de top 4 niet gevolgd worden en moesten we toezien dat het een eenzame race werd over 20 ronden. Meer dan een 5e plaats leek er niet in te zitten. Dit veranderde echter in de laatste ronde toen koploper Schlosser met een mechanisch probleem stil kwam te staan. Hierdoor kwamen wij als 4e over de finishlijn. Door deze pech van Schlosser won de jarige Tim Reeves en Gregory Cluze de goldrace, voor Paivairinta en de Fransman Delannoy. De Fin Paivairinta deed goede zaken in de strijd om de wereldtitel. Hij vergrootte de voorsprong op nummer 2 tot 23 punten. Met nog 1 race, op het circuit van Donington. te gaan kan het Finse team de wereldtitel haast niet meer ontgaan.

Team Streuer wenst  passagier Jeffrey Verhagen beterschap en een spoedig herstel toe.